Gallery Foto-expositie Oktober 2023 (Foto van Standbeeld Johannis de Rijke in Colijnsplaat)

Op de wandelboulevard aan de overkant van de jachthaven zien we aan de havenmond een standbeeld op een imposante sokkel. Het is een hardstenen kopie van een monument voor de in Japan bijzonder gerespecteerde waterstaatkundige Johannis de Rijke (Colijnsplaat). Het origineel werd in 1987 geplaatst in de Japanse havenstad Nagoya, waar De Rijke na 1870 diverse memorabele watermanagementprestaties had geleverd. De vermaarde waterbouwkundige kijkt zelfverzekerd, haast heerszuchtig over de Oosterschelde naar de Zeelandbrug. Het is, ook vanwege het geweldige uitzicht daar, op een tot de verbeelding sprekende locatie, het uit een gemetseld deel en een enorme kei bestaande voetstuk en de toelichtende tekstborden daarop zijn een wandeling zeker waard. Deze beeltenis van Johannis de Rijke is in het jaar 2000, ter gelegenheid van de viering van 400 jaar Japans-Nederlandse betrekkingen, officieel onthuld. In datzelfde jaar schonk een Japanse stichting een borstbeeld van De Rijke aan de gemeente NoordBeveland.

Cameraspecificaties: brandpuntsafstand: 29 mm, ISO: 100, Diafragma: f/13, Sluitertijd: 1/125s.